Monday 31 March 2014

10 CARA KONVENSIONAL UNTUK KURUS

Banyak kaedah dan cara untuk kurus.. Tapi kita sering terlupa dengan petua atau pesan orang2 tua dahulu untuk kekal kurus dan ramping.. Ada pelbagai cara utk kurus dan biasanya terpaksa menggunakan wang yang banyak dan perlu menahan lapar. Teringat cerita Garfield  tentang motto hidupnya “diet is died” hehe..  tak sanggup kan.. ramai yang nak kurus tp tak nak berlapar.. termasuk la saya...so, bleh la mencuba idea dan cara ni okay :)

1.  JANGAN MAKAN BANYAK SEELOK-ELOKNYA MAKAN SEDIKIT TETAPI KERAP
Jangan makan dengan banyak untuk sekali makan.. ada sebab dan rahsianya kenapa petua nie kena diamalkan.. pertamanya makan banyak untuk menyebabkan daripada mata jd mengantuk aktiviti tidur pon menjengahla sementara menunggu makanan untuk hadap sepenuhnya kita pon jadi semakin malas sbb mata pon nak telelap dah.. pengumpulan lemak mudah berlaku disebabkan aktiviti tidur slps mkn.. sbnrnya Rasullah sendiri melarang kita tidur selpas mkn.. selain tu jgk mkn dlm kuantiti yg banyak menyebabkan saiz perut kita mengembang dan sentiasa memerlukan mkan dlm kuantiti yg byk untuk mengenyangkanya.. maka kita pon akan mkn mengikut nafsu bkn lagi keperluan..

2.   JANGAN MAKAN NASI BERSULAM AIR
Mak ayah kita dulu selalu pesan mkn nasi nasi jangan bersulam air.. maknanya makan nasi dulu abiskan barulah minum air sebagai penutup.. kalau dulu2 masa mkn jgn harap la jumpa air dekat situ sbb nak mendisplinkan diri kita supaya tak la makan sambil minum air.. selain tu kita jgk diajar utk tidak gelojoh dan mkn dengan perlahan serta tertib tak la tersedak masa makan tuh.. secara saintifik nya bila kita makan bersulam air proses penghadaman kita akan terganggu krn mkanan akan lambat hadam disebabkan bercampurnya air dan mknan trsebut.. perut akan mudah menbuncit bila mkn bersulam air sbb kita akan tersandar lps mkn.. teringat masa kocik2 dulu bebuka posa makan bersulam air.. haus sgt ada benarnya petua org2 tua nie..

untuk 8 petua lain akan menyusul kemudian....so tungguuuuuuu :)

No comments:

Post a Comment